Standardy ochrony małoletnich – wersja dla dzieci

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

W  PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W MIĘDZYRZECZU

Wersja skrócona dla dzieci

 

Celem dokumentu jest ustalenie zasad postępowania w przypadku stwierdzenia krzywdzenia dzieci przez dorosłych, w tym pracowników poradni, rodziców, innych dorosłych albo inne dzieci.

 

Krzywdzenie dzieci może mieć różne formy:

  1. przemocy fizycznej: np. bicie, szarpanie, popychanie, ciąganie za włosy itp.,
  2. przemocy słownej: np. wyzywanie, używanie wobec niego słów uznawanych za

wulgarne,

  1. przemocy emocjonalnej: np. straszenie, pozbawianie miłości, nieuzasadnione

oskarżanie,

  1. przemocy seksualnej: dotykanie miejsc intymnych dziecka, zmuszanie go do czynności seksualnych wobec innych osób.

 

Krzywdzeniem dziecka jest też zaniedbywanie jego potrzeb rozwojowych: zaniedbanie    higieny, niewłaściwe odżywianie, pozbawienia odpowiedniego ubrania i warunków do życia.

 

Co możesz zrobić, jeżeli czujesz się krzywdzony/krzywdzona przez inne dzieci albo dorosłych?

Jeżeli czujesz, że jesteś krzywdzony/krzywdzona, możesz poinformować o tym każdego pracownika naszej poradni – możesz to zrobić ustnie lub napisać.

 

Co dalej się wydarzy?

Pracownik, z którym porozmawiasz będzie musiał przeprowadzić rozmowę z Twoimi rodzicami. Jeżeli to oni Cię krzywdzą, zaproponujemy im pomoc w rozwiązaniu problemów. Jeżeli Twojemu zdrowiu albo życiu zagraża niebezpieczeństwo, będziemy musieli poinformować odpowiednie służby (policję lub sąd rodzinny).

Być może czujesz się krzywdzona/krzywdzony przez jakąś dorosłą osobę, która nie jest Twoim rodzicem – o tym również możesz nas poinformować.

Jeżeli doznajesz krzywy od innego dziecka, przeprowadzimy rozmowę z tym dzieckiem i z jego rodzicami oraz zaplanujemy takie działania, które rozwiążą Wasz problem.

Gdyby się zdarzyło, że poczujesz się skrzywdzona/skrzywdzony przez pracownika poradni, również możesz o tym powiedzieć innemu pracownikowi albo rodzicom i to oni mogą poinformować o tym dyrektora.

 

Jak dbamy o Twoje bezpieczeństwo?

Jest dla nas szczególnie ważne, żebyś czuła/czuł się u nas bezpiecznie, dlatego pracownicy są zobowiązani do nawiązania z Tobą poprawnej relacji. Takiej, w której możesz otwarcie mówić o swoich potrzebach i mieć własne zdanie na różne tematy. Zabezpieczamy naszą sieć internetową i wszystkie dokumenty z Twoimi danymi osobowymi, żeby nikt niepowołany nie był w stanie ich uzyskać.

Zatrudniamy tylko specjalistów, którzy nie byli karani.

 

Pamiętaj, że pracownikom poradni nie wolno:

– dzwonić do Ciebie z prywatnego telefonu

– zapraszać Cię do domu lub w inne miejsca poza poradnią

– zapraszać Cię albo przyjmować od Ciebie zaproszenie w mediach społecznościowych

– niewłaściwie traktować Cię podczas Twojego pobytu w poradni – wyśmiewać, krzyczeć, straszyć, dotykać

  Twoich miejsc intymnych